Proiect al Ministerului Dezvoltării pentru o problemă acută. În Ialomiţa, nici o localitate nu are arhitect-şef
Ministerul Dezvoltării anunţă că a lansat în dezbatere publică un proiect care ar debloca problema lipsei arhitecţilor-şefi din localităţi. "Autorizaţiile de construire pot fi eliberate dacă un proiect se încadrează în planul urbanistic zonal şi cel general al unei localităţi. Arhitectul şef al localităţii este însărcinat cu implementarea prevederilor acestora, dar 14 judeţe, 49 municipii şi 140 de oraşe din România nu au un arhitect şef", afirmă ministrul Cseke Attila. În judeţele Gorj, Buzău şi Ialomiţa, nici o localitate nu are arhitect-şef.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Administraţiei arată, într-un comunicat de presă transmis, miercuri, că a
lansat în dezbatere publică proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului care
are scopul de a încuraja dezvoltarea localităţilor prin deblocarea problemelor
legate de lipsa arhitecţilor şefi.
„Autorizaţiile de construire pot fi eliberate
dacă un proiect se încadrează în planul urbanistic zonal şi cel general al unei
localităţi. Arhitectul şef al localităţii este însărcinat cu implementarea
prevederilor acestora, dar 14 judeţe, 49 municipii şi 140 de oraşe din România
nu au un arhitect şef. Problema este şi mai acută în mediul rural: doar 19 din
cele 2.862 comune au arhitect şef", a arătat ministrul Cseke Attila.
El a adăugat că în judeţele Gorj, Buzău şi
Ialomiţa, nici o unitate administrativ-teritorială nu are arhitect şef.
Pentru comunele care nu aparţin unei asociaţii
de dezvoltare intercomunitară, atribuţiile arhitectului şef vor fi îndeplinite
de către un funcţionar public din aparatul de specialitate al primarului.
Acesta trebuie să fie absolvent al cursurilor de formare profesională continuă
de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi
autorizării construcţiilor.
De asemenea, va fi eliminată atestarea
profesiei de arhitect-şef exclusiv de către Registrul Urbaniştilor din România
şi se va reglementa posibilitatea realizării cursurilor de specialitate de
către Institutul Naţional de Administraţie.
„În prezent doar 1.973 persoane sunt atestate
RUR şi lucrează în administraţia publică locală doar 183. România are 3.228
unităţi administrativ-teritoriale care au nevoie de un arhitect şef. Este
evident că pe baza reglementărilor actuale lipsa arhitecţilor şefi nu poate fi
soluţionată", a arătat ministrul Cseke Attila.
Totodată, obligativitatea de a avea şapte ani
vechime în specialitatea studiilor a fost redusă la cinci ani pentru arhitecţii
şefi din municipii şi oraşe şi la trei ani în comune.
Elena Georgescu
Toate informaţiile publicate pe acest site de către administrator/webmaster sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.
Citește Condițiile de utilizare