Oficialii primăriei din Amara așteaptă de 3 ani un răspuns de la Curtea Constituțională
Problema cuantumului taxelor şi impozitelor pe care sunt nevoiţi să le achite contribuabilii persoane fizice către bugetul local a generat, de-a lungul anilor, o serie de nemulţumiri reflectate, nu o dată, în manifestări aproape violente ale celor nevoiţi să alimenteze, an de an, bugetul de stat. Majorarea nejustificată, atât din punct de vedere legal, cât şi economic a taxelor şi impozitelor locale după modificarea legislaţiei fiscale continuă să genereze nemulţumiri. De natură să surprindă este, însă relativa pasivitate a celor afectaţi de intrarea în vigoare a art. 66, punctul 28, din OUG 114/2018, care a început să producă efecte din prima zi a anului 2019.
Practic, ordonanţa de urgenţă respectivă sancţionează contribuabilii cu majorarea la maximul prevăzut de lege a impozitelor şi taxelor locale, din cauza neîndeplinirii atribuţiunilor Consiliului Local şi stabileşte executarea silită a contribuabililor, dar şi încetarea atribuţiunilor consiliilor locale cu privire la dreptul exclusiv de a stabili cuantumul taxelor şi impozitelor locale: „Sunt încălcate, astfel, deopotrivă autonomia locală şi prevederile Constituţiei României cu privire la justa aşezare a sarcinilor fiscale“, remarcă juriştii Primăriei Amara, care au întocmit documentele care stau la baza dosarului 2346D/2019, înaintat Curţii Constituţionale.
O noutate în materie de legiferare, adusă de prevederile amintitei ordonanţe de urgenţă a Guvernului României, este reprezentată şi de faptul că vinovăţia Consiliului Local este transferată în sarcina contribuabililor, obligaţi, odată cu intrarea în vigoare a actului normativ respectiv, să plătească aproape dublu impozitele şi taxele locale.
În cadrul procesului civil pe care l-a intentat cu scopul de a solicita respectarea prevederilor legale în domeniul fiscal, a fost invocată, din perspectiva aspectelor menţionate anterior, excepţia neconstituţionalităţii prevederilor art.66, pct. 28 din OUG nr.114/28.12.2018, excepţia respectivă constituind, de altfel, şi motivul pentru care a ajuns pe rolul instanţei de constituţionalitate dosarul 2346D/2019.
Menţiunea respectivă, atacată ca neconstituţională de către juriştii Primăriei Amara, modifică substanţial Codul Fiscal la capitolul rezervat indexării cuantumului taxelor şi impozitelor fiscale.
Astfel, legiuitorul a prevăzut în mod expres faptul că atunci când hotărârea Consiliului Local referitoare la stabilirea cuantumului obligaţiilor fiscale nu a fost adoptată cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de expirarea exerciţiului bugetar, în anul fiscal următor,
în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei ori se determină prin aplicarea unei cote procentuale, se aplică de către compartimentul de resort din aparatul de specialitate al primarului nivelurile maxime prevăzute de Codul Fiscal, indexate potrivit prevederilor alineatului 1“.
Respectivul update al legislaţiei în vigoare la finalul anului 2018 a fost de natură să provoace, deopotrivă, nemulţumirea contribuabililor, dar şi autorităţii locale, pusă, dat fiind momentul adoptării ordonanţei de urgenţă, în faţa faptului împlinit.
Mai mult decât atât, oficialii Primăriei Amara, acuză faptul că s-a tergiversat nepermis de mult soluţionarea cauzei de către magistraţii Curţii Constituţionale, aspect de natură să îngrădească dreptul contribuabililor de a-şi recupera prejudiciile create ca urmare a încălcării prevederilor legii fundamentale a României.
În condiţiile în care, la trei ani de la momentul preluării dosarului de către judecătorii Curţii Constituţionale a României, s-ar prescrie orice drept de intervenţie, oficialii Primăriei Amara apreciază că răspunsul CCR ar trebui comunicat cu celeritate celor vizaţi direct de prevederile OUG 114/2018.
Robert-Viorel Dincă
Toate informaţiile publicate pe acest site de către administrator/webmaster sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.
Practic, ordonanţa de urgenţă respectivă sancţionează contribuabilii cu majorarea la maximul prevăzut de lege a impozitelor şi taxelor locale, din cauza neîndeplinirii atribuţiunilor Consiliului Local şi stabileşte executarea silită a contribuabililor, dar şi încetarea atribuţiunilor consiliilor locale cu privire la dreptul exclusiv de a stabili cuantumul taxelor şi impozitelor locale: „Sunt încălcate, astfel, deopotrivă autonomia locală şi prevederile Constituţiei României cu privire la justa aşezare a sarcinilor fiscale“, remarcă juriştii Primăriei Amara, care au întocmit documentele care stau la baza dosarului 2346D/2019, înaintat Curţii Constituţionale.
O noutate în materie de legiferare, adusă de prevederile amintitei ordonanţe de urgenţă a Guvernului României, este reprezentată şi de faptul că vinovăţia Consiliului Local este transferată în sarcina contribuabililor, obligaţi, odată cu intrarea în vigoare a actului normativ respectiv, să plătească aproape dublu impozitele şi taxele locale.
În cadrul procesului civil pe care l-a intentat cu scopul de a solicita respectarea prevederilor legale în domeniul fiscal, a fost invocată, din perspectiva aspectelor menţionate anterior, excepţia neconstituţionalităţii prevederilor art.66, pct. 28 din OUG nr.114/28.12.2018, excepţia respectivă constituind, de altfel, şi motivul pentru care a ajuns pe rolul instanţei de constituţionalitate dosarul 2346D/2019.
Menţiunea respectivă, atacată ca neconstituţională de către juriştii Primăriei Amara, modifică substanţial Codul Fiscal la capitolul rezervat indexării cuantumului taxelor şi impozitelor fiscale.
Astfel, legiuitorul a prevăzut în mod expres faptul că atunci când hotărârea Consiliului Local referitoare la stabilirea cuantumului obligaţiilor fiscale nu a fost adoptată cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de expirarea exerciţiului bugetar, în anul fiscal următor,
în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei ori se determină prin aplicarea unei cote procentuale, se aplică de către compartimentul de resort din aparatul de specialitate al primarului nivelurile maxime prevăzute de Codul Fiscal, indexate potrivit prevederilor alineatului 1“.
Respectivul update al legislaţiei în vigoare la finalul anului 2018 a fost de natură să provoace, deopotrivă, nemulţumirea contribuabililor, dar şi autorităţii locale, pusă, dat fiind momentul adoptării ordonanţei de urgenţă, în faţa faptului împlinit.
Mai mult decât atât, oficialii Primăriei Amara, acuză faptul că s-a tergiversat nepermis de mult soluţionarea cauzei de către magistraţii Curţii Constituţionale, aspect de natură să îngrădească dreptul contribuabililor de a-şi recupera prejudiciile create ca urmare a încălcării prevederilor legii fundamentale a României.
În condiţiile în care, la trei ani de la momentul preluării dosarului de către judecătorii Curţii Constituţionale a României, s-ar prescrie orice drept de intervenţie, oficialii Primăriei Amara apreciază că răspunsul CCR ar trebui comunicat cu celeritate celor vizaţi direct de prevederile OUG 114/2018.
Robert-Viorel Dincă
Toate informaţiile publicate pe acest site de către administrator/webmaster sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.
Citește Condițiile de utilizare